dinsdag 8 mei 2012

Help the children in Lekki-Lagos-Nigeria go to school!



Al een aantal keren heb ik mijn verhaal gedaan over het schooltje in Lekki.
Het schooltje wat mij Lagos/Nigeria laat zien zoals het is.
Het schooltje wat mijn ogen opent, mijn gedachten aan het werk zet, mijn mening doet bijstellen, mij doet inzien hoe verschrikkelijk goed wij het hebben, hoe verschrikkelijk goed onze kinderen het hebben.

De kindertjes op het schooltje openen mijn ogen, ze raken me in mijn hart, het gebouwtje met houten muren en een golfplatendak laten mij inzien dat een school meer is dan lesgeven.


Het schooltje vanbinnen

Samen met een groep dames en 1 heer gaan we elke 2 weken op woensdagochtend knutselen met de kinderen. Met de allerkleinste gaan we in de bieb lezen, de rest heeft een thema en knipt, plakt, kleurt en tekent erop los waarbij ze hun helpen. De juffen en meesters vinden en het ook heerlijk om zelf een tekening te kleuren of een knutselwerkje te maken. En dat geeft een goed gevoel voor ons, dat betekend dat zij even weg kunnen zinken in gedachte met iets anders als zorg om geld, ziektes of wie weet welke situatie ze in zitten. Vorige maand vroeg 1 van de juffen mij; Kan ik niet met je mee, mag ik niet met je mee naar Europa, neem me alsjeblieft mee...dat zet je wel aan het denken.
2 weken geleden vroeg ze het weer aan iemand anders van de groep. Helaas kunnen we haar daarin niet helpen.

Het schooltje is met hulp van de Zuid-Afrikaanse dames opgezet en zij hebben sinds 2006 ervoor gezorgd dat de school voorzien is van het gebouwtje, de tafeltjes en bankjes, schoolborden, de bieb en nog een aantal zaken. Zij zorgde voor het onderhoudt, niet door geld aan het schooltje te geven, maar door het geld wat ze van sponsors ontvingen zelf mensen in te huren om het te maken. Dus geen gedoe met waar blijft het geld, direct resultaat.
Zij wisten jaarlijks 50 mensen te vinden die een kindje wilden sponsoren. Dit betekende dat het kindje naar school kan/onderwijs krijgt, schoolmaterialen krijgt, een uniform en een rapport.
Door een jaarlijks geheel gesponsord feest te organiseren, waarbij de opbrengst van de kaartverkoop geheel naar het schooltje ging, hadden ze een aardig budget om te investeren, zoals een generator.

Nu hebben wij het stokje overgenomen en over een kleine 2 weken organiseren wij een feest. De opbrengst van de kaartverkoop gaat rechtstreeks naar het schooltje. (niet letterlijk in 1 keer in een dikke envelop natuurlijk ;) )
Het voelt goed om dat te doen! Echt geweldig om zo dicht op het vuur betrokken te zijn, zo kort bij, niks via giro 555 storten en klaar, maar zelf alles regelen, sponsors zoeken, nadenken hoe doen we dit, hoe doen we dat, waar gaan we het geld aan besteden, enz!

No food for Lazy Man!

Al zal de opbrengst niet voldoende zijn om naast de sponsoring van schoolgeld voor een aantal kindertjes, ook nog onderhoudt te kunnen doen aan het gebouwtje. Het dak lekt nog steeds en het regenseizoen is al begonnen. En als het regent dan regent het ook echt!

Daarom wil ik gebruik maken van mijn blog om een oproep te doen. Zou jij mij willen helpen geld bij elkaar te krijgen voor " mijn" schooltje. Het is natuurlijk niet mijn schooltje, maar ik voel me erg betrokken en wil heel graag deze 260 kinderen blijven helpen.


Wil je me helpen? Stuur me dan een mailtje micky.nijboer@gmail.com dan vertel ik je alles!

Als je geld wilt overmaken, stort dit dan op 42.68.91.899 ov.v. V.S.P.N. schooltje Lekki

Het repareren van het dak kost zo'n 1500 euro.
Het schoolgeld van 1 kindje is 125 euro. Hoe meer sponsors, hoe meer kinderen we naar school kunnen laten gaan, zodat ze leren lezen, schrijven en rekenen! (serieus, er zijn hier zoveel mensen die niet kunnen lezen en schrijven. En om dan kok te worden geen recepten te kunnen lezen moeten ze het hebben van praktijk ervaring, en een mooie kokschool is er niet ;) )
Elke kleine bijdrage helpt!




Wij persoonlijk gaan een kindje sponsoren.

Voor nu eerst liefst uit Lagos/Love from Lagos