dinsdag 24 januari 2012

Skype met een Espressootje

Dinsdag 24 januari 2012

Tijdens de voorbereidingen dat we hierheen zouden gaan zei ik tegen Gerben; ik wil eigenlijk heel graag onze Dolce Gusto meenemen. Een dikke voorraad cups, zodat we heel wat weekenden vooruit kunnen. En na veel passen en meten kon ze erbij. Voor ruim een half jaar aan Espresso, Latte, Cappuccino en Nesquik cups kon er nog bij tussen de schoenen en kleren. Heerlijk, lekker koffie leuten uit je eigen machine in Afrika.

Skype met een espressootje
Vanochtend heerlijk geskypt met mijn moeder, gisteravond met mijn schoonouders en mijn zus Regine. Skype is echt zo'n geweldig medium, de 6000 kilometer afstand is even helemaal weg. Of naja "even"... hahahaha een uur lullen we rustig vol!
Maar ik moet zeggen, dat maakt het ons wel makkelijk. Het gemis van familie is er, maar door elkaar te kunnen skypen maakt het wel veel makkelijker!
Ook is Facebook een geweldig medium om contact te hebben, de chat is toch alsof je met elkaar kletst. Heerlijk!

Inmiddels zijn we de 2de week ingegaan vwb school en het dagelijkse leven. We zijn erg trots op Casper en Iris. Elke ochtend gaat om 6 uur de wekker en zitten we 6:45 uur in de auto op weg naar school. Lopend of op de fiets is geen optie. Het verkeer is een chaos, ik snap nog steeds de logica niet. Dan heeft links weer voorrang, dan weer rechts, of iemand die keert op de weg. Maar de volgende keer weer niet. Wandelaars steken over op wegen waar 80 gereden wordt, zebrapaden, hebben soms voorang, maar vaak weer niet, het is me nog steeds niet duidelijk.
Gelukkig hoef ik zelf niet te rijden! En dan heb ik mooi tijd om rond te kijken, want o wat is er veel te zien! Elke dag is weer een verrassing.
De verkopers rond de auto zijn we min of meer nu "gewend", ook bedelaars zijn dagelijkse kost. Natuurlijk geef je de eerste 3x, maar de 4de keer op dezelfde hoek, dezelfde bedelaar ga je nadenken. Hmmm, dit is zijn manier van "werken". Wat doe ik ermee...ik heb gisteren niets gegeven....
De diversiteit aan auto's en vrachtverkeer is geweldig om te zien. Misschien moeten wij onze meningen ook eens herzien over openbaar vervoer in Nederland, aangezien Public transportation/de stadsbus er hier in Lagos zo uitziet!


Public transportation, vaak groen deze heeft een "ander kleurtje"

Het leven langs de openbare weg is bruisend, alles is mogelijk! Manicure behandeling, kappers bezoek, beltegoed op? Allemaal te koop en te doen langs de kant van de weg.
Even een dutje doen kan natuurlijk overal

Scheren op de stoep
Telefoonkaart regelen voor Casper op het terras, lekker buiten :)

De bruisende kleurrijke straten van Lagos
De start van school is heftig. De AISL is zeer ervaren met kinderen uit het buitenland die dit voor het eerst meemaken. En we worden fantastisch opgevangen. De leerkrachten zijn verschrikkelijk geduldig en de kinderen hebben alle tijd om "erin te komen". Er zijn geen prestatie verwachtingen voor de eerste periode. Als Casper en Iris zich maar happy gaan voelen op school. Maar voor nu even is het heel pittig. Vooral de overgang van lagere school naar middleschool is me er eentje. Maar ook in die situatie is de school voorbereid op de tegenslagen. Mrs Metcalf is Middleschool consultant en zei vanochtend nog, Casper doet het geweldig, hij is er vanochtend weer. Ik maak het vaak genoeg mee dat kinderen niet eens meer naar school willen en dan moet ik naar de kinderen thuis om ze te vertellen dat het goed is en dat de school eerst echt nog geen verwachtingen heeft vwb prestaties. Go Casper!!! Je bent een topper!

Hij is trots op zijn eerste Art homework. Make a Logo for a firma. Casper heeft gekozen voor de firma "Sparkle Diamonds", handelshuis in diamanten. Wow wat een mooi logo Casper!
Sparkle Diamonds, rechten te verkrijgen bij Dhr. C. Nijboer
En kleine Iris, die rekent ineens de sterren van de hemel! Na school doen we sommen in de schoolbieb en dan kan ze haar engels lezen in de rust thuis doen.

453x65= koekie voor Iris!


Casper and Iris @ AISL 2012

Met Lois en de kalkoenen gaat het heel goed! En natuurlijk vermaken we ons in de weekenden op alle mogelijke manieren, maar daarover vertel ik jullie graag in een volgende blog.


Voor nu eerst, liefs uit Lagos!